wtorek, 20 września 2016

Ziemniaki, pyry, grule...

Zwykła bulwa ziemniaczana, ale jakże pięknie nazywa się w gwarze polskiej. Mamy całą paletę nazewnictwa. Pozwólcie że przytoczę: ziemniaki  na Mazowszu i Małopolsce; kartofle, kobzale i knule na Śląsku; pyry w wielkopolskim, grule i rzepy na podhalu, pantówki na Kujawach, barabole po lwowsku, kompery po łemkowsku, bulwy na Pomorzu :)

Wartość odżywcza ziemniaka jest tak duża, że przez jakiś czas mógłby być jedynym pożywieniem człowieka – bez uszczerbku dla zdrowia!!! J Jest doskonałym źródłem błonnika, zawiera mnóstwo cennych białek, skrobi, węglowodanów i soli mineralnych – żelaza, fosforu, magnezu, wapnia, kwasu foliowego, a przede wszystkim potasu. Obfituje w witaminy A,C,D,K,E,PP i B1,B2,B6.

Kalorii w ziemniaku niewiele, pod warunkiem, że nie jest mocno skropiony tłuszczem i nie występuje w towarzystwie tłustych sosów. Gotowane ziemniaki, dzięki posiadanym wartościom odżywczym, a jednocześnie łatwo przyswajalnej skrobi, są zalecane osobom wracającym do zdrowia lub cierpiącym na choroby układu pokarmowego. Ziemniaki, podobnie jak inne warzywa, zawierają sporo błonnika i dlatego właśnie sprzyjają procesom trawienia, pomagają na zaparcia, biegunki i ułatwiają usuwanie cholesterolu z organizmu. Znanym od wieków naturalnym sposobem leczenia wrzodów żołądka, nadciśnienia i artretyzmu jest systematyczne picie soku z surowych ziemniaków. Z kolei wywar z ziemniaków gotowanych lub z obierek rozpuszcza kamienie, i to zarówno nerkowe, jak i żółciowe.

Kto z nas nie lubi placków ziemniaczanych, babki ziemniaczanej, kopytek, pyz, pierogów ruskich, klusek śląskich, knedli, moskoli, zapiekanek ziemniaczanych i sałatek? itd. itp.
Z ziemniaków można zrobić bardzo dużo potraw. Sami wiecie. Można szaleć :)

W naszej ofercie mamy białe ziemniaczki odmiany Irga.

UWAGA: szybko się gotuję –  tylko 15 minut :) 








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz